Det är skillnad på paj och kass.

Det är skillnad på paj och kass.
Precis som med trasig och usel.

 

Ibland är saker trasiga och det är ju synd. Förhoppningsvis blir de sakerna reparerade men självklart kan felen skapa både frustration och problem under tiden.

Det jag tänkte ta upp i den här artikeln är det där andra, dvs att system, produkter och tjänster kan vara lika frustrerande och kostnadsdrivande när de är hela som när de är trasiga.
Är det kanske på grund av kompetensbrist eller tidsbrist? Eller handlar det om arrogans från tillverkarens sida?

Tyvärr tror jag att vi i alldeles för hög grad accepterar produkter, tjänster och processer som inte håller måttet. De är kass.

 

Lite teknikhistoria: PalmOS och Graffiti-språket

För mer än tjugo år sedan var det äntligen dags för världen att få en handdator som skulle klara att användaren antecknade med en penna direkt på skärmen!

När Företaget Palm Computing lanserade enheten som allmänt kallades Palm Pilot var det många som blev intresserade. Mest fantastiskt var förstås det där med att kunna mata in text genom att skriva med en penna direkt på skärmen. Tekniken var dock tyvärr inte tillräckligt mogen eller så hade utvecklingsarbetet inte kommit tillräckligt långt när det var dags för lansering. Det spelar ingen roll vad det berodde på, för det förväntades vi användare ändå hantera.
På senare tid har jag funderat en del på varför i hela friden vi accepterar sådana krav på oss själva som användare? Varför ska vi så ofta anpassa oss till dåliga system och appar bara för att någon annan inte lyckades anpassa produkten till användarna? Missförstå mig inte. Jag har oftast tillräckligt med erfarenhet eller kunskap för att kunna lösa problemen själv eller gå runt olika knasigheter, men jag ogillar att behöva använda mina specialistkunskaper för att jag måste, trots att jag just då är vanlig användare.

Så vad var problemet med Palm Pilot då? Problemet var att användaren förväntades lära sig ett helt nytt skriftspråk istället för att använda det som vi redan använt i långt mer än 1000 år. Jag försökte ett tag men tröttnade.

 

 

Visst, det kändes väl ok att skriva ’A’, ’B’ och ’C’ på det där sättet, men det blev snart värre. Titta bara på ’F’ eller siffran ’4’. Inte så självklart längre.
Tecknen för mellanslag (space) och ny rad (return) var väl ok, men titta på tecknet för procent (%). Är du inte övertygad ännu? Är jag bara gnällig? Vad säger du om tecknen för ’Ä’ och ’Å’ då?

Palm Pilot-enheten jag fick i handen var inte paj, det var den inte. Var den alltså bara kass?

 

 

Var det så här de tänkte?

Användarna får anpassa sig.
Det här är det bästa vi kan åstadkomma
och det borde de uppskatta.

 

 

Några fler exempel

 

Parkeringsappar

Vissa parkeringsappar är riktigt bra, men andra inte.
För något år sedan var jag i en mindre svensk stad och skulle parkera bilen. Jag läste på informationstavlan och började lydigt ladda ner ännu en parkeringsapp. Jag har redan fyra eller fem parkeringsappar, men det dög inte. Det var bara det att just den här parkeringslösningen inte var så genomtänkt eller väldesignad, så det tog mig säkert fem minuter att bara installera den, skapa konto, lägga till en fungerande betalningsmetod, acceptera villkor, läsa säkerhets-SMS, och så vidare. När jag sedan till slut skulle betala parkeringen så hade det redan börjat bildas en kö bakom mig. i den stod ett antal människor och svor över appen precis som jag. ”Det är ju helt otroligt!” sa någon.

Så, äntligen kunde jag nu betala.  ”Få se… två timmar… (klick)(klick)(klick) … Fyra spänn!?”
Gissa om jag både tänkte och sa saker som jag inte brukar säga – om  hur olika organisationer ser på sina kunder och användare.

…men appen fungerade, det gjorde den.

Paj eller kass?

 

 

QR-koder som leder till skräp

Jag var på ett hotell där det saknades infomapp på rummet; en sådan där med wifi-koder, frukosttider, och annat. Vad som fanns istället var en QR-kod i ett snett klistermärke på väggen.
”Aha, kanske en bra webbsida?” tänkte jag. Jag skannade koden och fick efter lite klickande och väntande till slut se en PDF. För att kunna se något måste jag nu zooma ett par steg. Klick, klick.
”Nu äntligen … nähä?” PDF:en var ofullständig, ful och inte uppdaterad.  En stund senare, när jag till slut fick tag i wifi-koden visade det sig att jag ändå inte hade wifi-täckning i mitt rum.

…men det gick att skanna QR-koden, det gjorde det.

Paj eller kass?

 

 

Beställningsappar

Jag använder ibland en viss app för att beställa och sedan hämta mat från en viss restaurang.
Att välja mat i den appen känns lite rörigt, men det är inte det värsta. Att betala är segt eftersom betalningsmetoderna är få och illa implementerade. Det är inte heller det värsta.

Värst är ändå nedräkningsfunktionen, den som ska säga när maten är klar och kan hämtas.
För det första speglar den inte verkligheten. Väntetiden som visas är ofta felaktig helt enkelt.
Men vänta, det blir värre: Om telefonens skärm slocknar medan användaren väntar på maten så pausas nedräkningen. Den hoppar inte ikapp när skärmen slås på igen, den bara fortsätter räkna där den var. Resultatet blir att appen utan problem kan ha många fler minuter fel än vad hela väntetiden var från början.

…men visst, telefonen brann inte upp och maten var god.

Paj eller kass?

 

 

Vaccinbokning

Boka Covid-vaccin, någon?

I Stockholm ska vi boka våra Covid-vaccin via appar. Ibland kan det behövas att man väljer något i en app för att få slutföra bokningen i en annan app. Dessutom får vi i Stockholm välja var vi ska vaccineras, men mottagningarna var inte sorterade på något vettigt sätt. Oavsett om det fanns tider i närtid eller inte så fick man se alla mottagningar. För att hitta en ledig tid fick man kolla en mottagning i taget. Synd då att mottagningarna inte var geografiskt sorterade eller vettigt grupperade. ”Kalles vaccin AB” kunde en mottagning heta och det var först när jag klickat på den som jag fick veta att den låg lååångt bort och dessutom inte hade några lediga tider i närtid.

…men apparna startar, det gör de. Att jag haft Covid kanske inte är apparnas fel.

Paj eller kass?

 

 

Trasiga saker kan vara jättebra,
även om de tyvärr är tillfälligt trasiga.
De är bara paj helt enkelt.

 

Andra saker kan vara kassa
trots att de anses vara hela och färdiga.

 

 

Hur är de produkter ni producerar och använder?

 

Lycka till!

/Björn

 

(Om någon undrar: Bilden högst upp i den här artikeln är tydligen av något slags piratkopierat Lego som ska se ut som Mr Bean. Det går kanske att leka med, men något är helt klart fel med den.)

We use cookies to personalise content and ads and to analyse our traffic. We do not willingly share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

Do we use cookies? Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service.

What do we use your information for? Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways:

  • To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs)
  • To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you)
  • To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs)
  • To process transactions
Your information, whether public or private, will not willingly be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties? We may release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Your Consent By using our site, you consent to our privacy policy.

 
Save settings
Cookies settings