Låt specialister bygga varumärket!

Känns det här igen?

 

Specialisterna bygger produkten – någon annan rekryterar.
Specialisterna bygger produkten – någon annan talar på konferenser.
Specialisterna bygger produkten – någon annan jobbar med varumärket.

 

 

Inte fel, bara vanligt

Det är väldigt vanligt att organisationer är uppbyggda kring att alla har sin roll och sitt ansvar, vilket inte är vare sig konstigt eller fel. Det finns dock en risk med det. Risken är att alla som har en viss roll omedvetet börjar tänka att andra som inte har den rollen inte heller har något att bidra med i det arbetet. Där börjar det bli fel.

Rekrytering

Min egen erfarenhet handlar mycket om tekniktunga organsiationer; både stora och små. Där är det vanligt att chefer och HR sköter stora delar av rekryteringen eller i värsta fall alltihop.

Det är bättre att utbilda specialisterna i rekryteringsrelaterade saker och sedan involvera dem. Att göra så handlar inte om att avlasta chefer och HR, utan att göra rekryteringen till ett skyltfönster, att ta alla tillfällen att bygga varumärket, i alla träffar med externa personer – även rekryteringsintervjuer. De flesta specialister jag pratat med uppskattar att få chans att påverka arbetsplatsen och kompetenssammansättningen och dessutom uppskattar de att få chansen att utvecklas själva. Intervjuteknik, teamdynamik och teambyggande är exempel på sådana utvecklingsområden.

Fast det är klart, om rekryteringsprocessen och intervjuerna ska vara bra för varumärket så måste de vara bra –  riktigt bra. Det går att fixa. Jag har beskrivit mina tankar om det här.

 

Event och konferenser

På alla de avdelningar med specialister som jag arbetat med genom åren har det alltid funnits ett antal personer som varit nyfikna på det där med att tala inför publik, till exempel på event, konferenser, mässor och liknande. Det betyder inte att alla de personerna direkt när de fått frågan har sagt ”javisst!”. Däremot har alltid fler och fler av dem uttryckt intresse ju mer information, stöd och hjälp de fått. Efter ett litet tag har alltid en märkbar andel av avdelningen varit intresserade.

Många organisationer skulle tjäna på att inte bara chefer pratar på konferenser och att specialisterna inte bara går på andras event, utan att organisationen arrangerar egna publika event. Då kan vi se till att inte bara de vanliga personerna syns utåt på de eventen (mer här).

Förresten, att kommunicera externt är mer än så . Att låta specialisterna bidra i bloggandet om företaget och produkterna ur sin synvinkel är ofta uppskattat. Det visar på en öppenhet hos organisationen och en vilja att hitta och släppa fram informationen oavsett var den finns.

 

 

Varumärkesbyggande

Att bygga varumärke handlar inte bara om att få ut budskap genom att säga saker, det handlar också om att visa saker genom organisationens agerande, till exempel att organisationen verkligen tar individuell utveckling på allvar och att vem som helst som är intresserad kan få hjälp och stöd att utveckla sin förmåga – till exempel i att kommunicera externt.

Dessutom finns det fler saker att tänka på i varumärkesbyggandet.  För många organisationer är det helt avgörande att kunna attrahera både kunder och bra personal och för det krävs ett bra varumärke. Varumärket är då inte bara den bild man vill att kunderna ska ha av produkten och organisationen, utan också den bild som man vill att anställda (och framtida anställda) ska ha. Då är det är slöseri att inte ta med specialister i varumärkesbyggandet.

Specialisterna kan bidra med mer än bara ”Så är det att jobba här”, även om det är bra. De kan ge inblick i hur produkten byggdes och hur den faktiskt fungerar.  Kunder tycker om att veta att produkten byggdes på ett modernt sätt och med modern teknik – och många tycker att det är kul att veta hur den faktiskt fungerar.

 

 

Sammanfattningsvis då: visst vore väl det här bättre?

Specialisterna bygger produkten – och bidrar även i rekryteringsarbetet.
Specialisterna bygger produkten – och talar ibland på event och konferenser.
Specialisterna bygger produkten – och bidrar i arbetet med varumärket.

 

 

Lycka till!

/Björn

 

We use cookies to personalise content and ads and to analyse our traffic. We do not willingly share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie nameActive

Privacy Policy

Do we use cookies? Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service.

What do we use your information for? Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways:

  • To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs)
  • To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you)
  • To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs)
  • To process transactions
Your information, whether public or private, will not willingly be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties? We may release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Your Consent By using our site, you consent to our privacy policy.

 
Save settings
Cookies settings